loading...

مركز بلبرينگ

مركز فروش اينترنتي و حضوري انواع بلبرينگ

بازدید : 181
دوشنبه 2 تير 1399 زمان : 19:22

تحمل بلبرینگ چرخ های خودرو چقدر است؟

طول واقعی تحمل یک چرخ بستگی به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کارکرد آن دارد. درون هر وسیله ای که می چرخد یک بلبرینگ وجود دارد، برای همین است که تحمل چرخ ماشین را به بلبرینگ آن ربط می دهیم.

در واقع بلبرینگ های چرخ خودرو کل وزن آن را با خود حمل می کنند بنابراین بسیار آسیب پذیر و در عین حال قطعات مهمی برای خودرو هستند.

بلبرینگ چرخ

چرا بلبرینگ چرخ دچار مشکل می شود؟

دلایل اصلی عدم موفقیت بلبرینگ چرخ عبارتند از:

نصب خطا : ضربه نامناسب ابزارهایی مانند چکش یا آچار می توانند باعث آسیب به قسمت بیرونی یا داخلی بلبرینگ چرخ شوند و باعث خراب شدن زودرس چرخ شود. همچنین استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ و مهره، قطعات چرخشی ، پین اسپلیت ، مهر و موم و ... به جای تعویض آنها با وسایل جدید می تواند باعث شود که بلبرینگ چرخ در شرایط غیر طبیعی یا ناایمن کار کند ، باعث افزایش ساییدگی می شود و در نهایت تصادف در رانندگی!

صدمه یا ضربه بر اثر کیفیت پایین جاده : وقتی موقع رانندگی در یک چاله می افتید یا زمانی که با سرعت زیاد رانندگی می کنید یا ضربه بر اثر اصابت سنگ و کلوخ سطح جاده می تواند به بلبرینگ چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.

صدمه و ضربه بر اثر تصادف: اگر شما به تازگی تصادفی در ناحیه چرخ های اتوموبیل خود داشتید بدانید که حتما بلبرینگ های چرخ شما نیز آسیب دیده و باید آنها را به یک مکانیک خوب نشان دهید تا از آسیب احتمالی بیشتر به آنها و همچنین چرخ ها جلوگیری کند.

کیفیت پایین بلبرینگ چرخ: بلبرینگ چرخ به طور مداوم تحت فشار زیادی قرار دارد. بلبرینگ های چرخ ساخته شده از مواد با کیفیت پایین می توانند مقاومت به گرمای ضعیفی داشته باشند و در نتیجه سایش زودرس و خرابی ایجاد می شود. به خصوص اینکه به خودی خود بلبرینگ چرخ به خصوص در فصول گرم سال در موقعیتی با دمای بالاتر از حد معمول قرار می گیرد. خرید از یک مغازه لوازم یدکی قابل اعتماد یا از آن بهتر خرید از یک فروشگاه آنلاین بلبرینگ راهی است که می تواند از قرار گرفتن یک بلبرینگ بی کیفیت در چرخ ماشین شما جلوگیری کند.

شرایط رانندگی: رانندگی در آب عمیق یا گل و لای می تواند باعث خراب شدن بلبرینگ چرخ شما شود. آب ، گل و لای آلودگی های دیگر مانند گرد و غبار یا نمک می تواند از مهر و موم عبور کرده و وارد یاتاقان شود ، گریس را آلوده کرده و یاتاقان را از بین ببرد و باعث خوردگی و زنگ زدگی بلبرینگ چرخ شود.

تغییراتی که در خودرو انجام می شود: تعبیه رینگ های بزرگتر یا عریض ، تغییر اندازه لاستیک ها ، کمک فنرهای محکم تر و متفاوت باعث بارهای بیشتری روی بلبرینگ چرخ شده و باعث تسریع در سایش می شوند. چسباندن لاستیک به رینگ ، تغییر کمک فنر و فنرهایی که توسط سازنده خودرو مشخص شده است تا حداقل تاثیر را بر طول عمر بلبرینگ چرخ بگذارد، همه این تغییرات می توانند تاثیرات منفی روی یاتاقان چرخ بگذارند.

علائم بلبرینگ چرخ خراب چیست؟

علائم بلبرینگ چرخ خراب شامل موارد زیر است:

  • سر و صدایی که با شتاب یا با چرخیدن وسیله نقلیه افزایش می یابد. شایع ترین و اغلب مشخص ترین علامت همراه با بلبرینگ چرخ خراب سر و صدای ناشی از چرخ یا ناحیه تایر وسیله نقلیه در حال حرکت است. ممکن است این مسئله را با جای سر و صدای موتور اشتباه کنید ، اما وقتی از نزدیک گوش می دهید احتمال دارد که با شتاب گیری وسیله نقلیه بلندتر شود.
  • صدای بلند در هنگام حرکت وسیله نقلیه.
  • سر و صدا در هنگام رانندگی بر روی سطح جاده ناهموار.
  • سست بودن و بازی بیش از حد فرمان: لرزش فرمان که با سرعت خودرو یا با چرخیدن وسیله نقلیه تغییر می کند.
  • نقص ABS: مشکلات سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در بلبرینگ چرخ یکپارچه شده است.

رانندگی با بلبرینگ چرخ مشکل دار چه خطراتی دارد؟

بهتر است از رانندگی با بلبرینگ فرسوده برای هر مدت زمان خودداری کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، بلبرینگ چرخ برای اتصال چرخ به اتومبیل شما ضروری است و هرگونه ضعف در این اتصال می تواند عواقب شدیدی برای محور و فرمان شما و همچنین برای ایمنی شما داشته باشد. مثلا ممکن است در سرعت بالا چرخ در برود یا چرخش فرمان از کنترل شما خارج شود، هر چند امروزه سازندگان خودرو به ایمنی اهمیت زیادی می دهند اما توجه شما نیز به قطعات خراب خودرو مهم است. اگر برایتان سخت است که به صورت حضوری به دنبال قطعاتی همچون بلبرینگ باشید بهتر است فروشگاه های آنلاین مانند فروشگاه آنلاین بلبرینگ مرکز را امتحان کنید و بلبرینگ مورد نیازتان را در هر نقطه از ایران که هستید جلوی درب منزل تحویل بگیرید.

گریس کاری بلبرینگ ها

گریس کاری بلبرینگ

هنگامی که ذرات جامد با سختی بالا و ابعاد درشت وارد بلبرینگ می شود تبدیل به مواد ساینده می شوند. برای جلوگیری از آلودگی بلبرینگ ها توسط ذرات گرد و خاک یا شن در حین انجام عملیات روانکاری ، می توان از سه روش بسیار ساده و کم هزینه استفاده کرد:

  • استفاده از کلاه های پلاستیکی که در پین های گریس قرار گرفته باشد.
  • پین های گریس را به خوبی با فلپ تمیز کنید.
  • در حین و بعد از عملیات روانکاری همه چیز را به خوبی تمیز نگه دارید.

خوب است در اینجا کمی در رابطه با گریس صحبت کنیم

  • گریس روانکار بلبرینگ هاست و از ایجاد اصطکاک در آنها جلوگیری می کند.
  • ماده ای که در دمای محیط جامد و یا نیمه جامد است، کاربرد آن برای مواقعی است که می خواهیم تعداد دفعات روانکاری را کاهش دهیم زیرا دسترسی به قطعه مورد نظرمان چندان آسان نیست.
  • علاوه بر این گریس ها نسبت به روغن ها مقرون به صرفه هستند گرچه مانند آنها خاصیت خنک کنندگی یا تمیز کنندگی ندارند.
  • در بلبرینگ چرخ گریس ها از عوامل جلوگیری کننده ورود گرد و خاک به آن هستند.

چند اشتباه رایج در گریس کاری بلبرینگ چرخ

داشتن برنامه زمانبندی: بله درست است اینکه شما در یک تاریخ معین و پس از گذشت مدت زمان معلوم گریس بلبرینگ چرختان را تغییر دهید یا به آن موادی اضافه کنید کاملا اشتباه است تا زمانی که گریس کار خودش را می کند و بلبرینگ بدون سایش مشغول چرخش است دیگر نیازی به گریس کاری مجدد نیست.

اضافه کردن بیش از حد یا کمتر از حد گریس: اگر بیش از حد گریس به بلبرینگ بزنیم باعث افزایش فشار داخل قطعه و در پی آن افزایش گرما و بی اثر کردن گریس به عنوان روان کننده می شود زیرا گرمای بیش از حد باعث جدا شدن اجزای گریس می شود. بنابراین باید با دقت و توجه زیاد گریس اضافه شود اگر کمتر از حد مورد نیاز باشد نیز سایش و افزایش اصطکاک و در پی آن از بین رفتن بلبرینگ را در پی خواهد داشت.

اتکا به صدای شنیده شده از قطعه نیاز مند روانکار با گوش: خطای انسانی آن چیزی است که پای تکنولوژی را به همه عرصه ها باز کرده است. اغلب اوقات مکانیک ها با شنیدن صدای انواع اجزا و قطعات ماشین پی به نقص آنها خواهند برد اما در رابطه با نیاز قطعات به روغن کاری و گریس کاری شرایط کمی حساس تر می شود چرا که گوش ما ممکن است متوجه خیلی از صداها نشود و نتواند تشخیص دهد که در حال حاضر دستگاه ما نیاز به روانکار دارد یا خیر، امروزه استفاده از دستگاه های سونوگرافی باعث شده که مکانیک ها بتوانند بسیاری از عیوب ماشین ها را تشخیص دهند دستگاه های سونوگرافی با دریافت صدای کار کردن بلبرینگ ها یا قطعات دیگر و اندازه گیری آنها بر حسب دسیبل (اگر مایل به آشنایی به واحد های اندازه گیری هستید مقاله اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ را مطالعه کنید) تشخیص دهند که وضعیت دستگاه یا قطعه مورد نظر به چه شکل است، تکنولوژی که به کمک انسان آماده تا از خطاهای او کم کند.در هر صورت به جای داشتن تقویمی که در آن هر چند وقت یکبار تصمیم می گیرید تا گریس و روغن قطعات را تغییر دهید بهتر است تقویمی داشته باشید که هر بار خودرو خود را سونوگرافی می کنید تا جلوی آسیب های جدی را بگیرید.

سونوگرافی خودرو

اضافه کردن گریس جدید به بلبرینگ چرخ بدون تمیزکاری: تمیز کردن بلبرینگ و زدودن گریس قبلی کار بسیار اشتباهی است مواد سختی که از گریس قبلی باقی مانده همچنین گرد و خاکی که به داخل بلبرینگ نفوذ کرده با ورود روان کننده جدید شروع به حرکت در بین اجزاء بلبرینگ می کنند مانند کوه یخی که با گرم شدن هوا شروع به حرکت بر سطح آب می کند و می تواند بسیار خطرناک باشد، این اجزاء سخت که قبلا به قسمت های مختلف بلبرینگ چسبیده بودند حالا با حرکت خود باعث ایجاد سایش شدید و اصطکاک بیشتر در بلبرینگ شده و آن را از بین می برند، بنابراین تمیزکاری قبل از اضافه کردن گریس را نباید فراموش کرد.

تمیز کردن بلبرینگ

تعویض بلبرینگ چرخ خود را به یک مکانیک ماهر بسپارید

برای آشنایی با مهارت هایی که یک مکانیک خوب باید داشته باشد مقاله در شغل مکانیکی چه مهارت هایی لازم است را مطالعه کنید.

علیرغم اینکه نصب بلبرینگ های چرخ خودروهای مدرن نسبت به نسل های قبل راحت تر است ، اما نصب صحیح ، استفاده از ابزارهای مناسب و رعایت مقادیر گشتاور مشخص شده برای عملکرد حداکثر ، دوام و ایمنی هنوز ضروری است. بنابراین ، ما توصیه می کنیم یاتاقان های چرخ خود را از طریق مکانیک حرفه ای که مهارت و ابزار لازم برای انجام کار را دارد ، نصب کنید.

تعویض بلبرینگ

قطعات جایگزین با کیفیت

هنگام تعویض بلبرینگ های چرخ خودرو خود استفاده از قطعات با کیفیت ضروری است. از طریق یک فروشگاه اینترنتی بلبرینگ که طیف کاملی از انواع بلبرینگ ها را دارد یا نمایندگی برندهایی مانند نمایندگی سون استار یا skf می توانید بلبرینگ های با کیفیت عالی ، بلبرینگ های ماندگار و آسان نصب را تهیه کنید بلبرینگ هایی که از استاندارد های لازم برخوردارند و از لحاظ مهندسی ، ساخت ، آزمایش و تأیید مطابق با این استاندارد ها می باشند.

در سایت مرکز فروش بلبرینگ می توانید به جستجوی انواع محصولات و قطعاتی همچون بلبرینگ در اندازه های مختلف بپردازید.

نکات فنی درباره بلبرینگ های چرخ را بدانید:

محتوای موجود در این مقاله فقط برای اهداف اطلاع رسانی است و شما باید از مشاوره حرفه ای از یک تکنسین یا مکانیک معتبر، بهره ببرید. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در رابطه با هر یک از مباحث تحت پوشش در اینجا دارید ، شما را تشویق می کنیم تا با یک تکنسین یا مکانیک مجرب مشورت کنید.

همچنین در هنگام خرید از یک مغازه لوازم یدکی یا فروشگاه اینترنتی بلبرینگ مشورت با مشاوران زبده می تواند راهگشا باشد، اگر بلبرینگ خودرو شما دچار مشکل شد و قابل تعمیر نبود باید آن را تعویض کنید اما سوال اینجاست که دقیقا چه بلبرینگی را خریداری کنید؟!

سریعترین راه برای تعیین اینکه کدام بلبرینگ مورد نیاز شماست ، استفاده از شماره مرجع یا شماره فنی بلبرینگ است.

اکثر بلبرینگ ها دارای شماره های مرجع یا شماره فنی هستند که روی خود بلبرینگ حک شده اند ، اما این موارد اغلب با گذشت زمان از بین می روند و بنابراین ممکن است لازم باشد که بلبرینگ خود را اندازه گیری کنید.

اندازه گیری بلبرینگ ها

برای تعیین نوع صحیح بلبرینگ ، گاهی اوقات اندازه گیری بلبرینگ لازم است. شما می توانید برای اندازه گیری بلبرینگ چرخ خودرو خود یا هر بلبرینگ دیگر از خط کش استفاده کنید. همه بلبرینگ ها دارای عرض ، قطر داخلی و قطر بیرونی هستند. هنگامی که اندازه گیری انجام شد می توانید از طریق وارد کردن ابعاد بلبرینگ خود در سایت مرکز بلبرینگ نوع آن را مشخص کنید. برای آشنایی بیشتر با چگونگی اندازه گیری بلبرینگ ها مقاله اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ را مطالعه کنید.

سه نوع اصلی بلبرینگ وجود دارد : بلبرینگ غلتکی ، بلبرینگ توپی یا بلبرینگ سوزنی. تفاوت بین این یاتاقان ها در زیر شرح داده شده است.

به عنوان مثال، قطر داخل: 25 میلی متر؛ قطر خارج: 52 میلی متر؛ عرض: 15 میلی متر - نوع بلبرینگ: 6205

هنگامی که بلبرینگ مورد نیاز خود را بر اساس اندازه بدانید ، می توانید گزینه های دیگری را انتخاب کنید:

یاتاقان دارای مهر و موم هر دو طرفه و این با پسوند مشخص می شود:

ZZ یا 2Z = 2 Metal Shield

2RS1 یا 2RSR یا DDU = 2 مهر و موم لاستیکی

علاوه بر این ، یاتاقان ها نیز دارای ارزش ترخیص هستند:

C2 = ترخیص کالا از گمرک کمتر از استاندارد بین المللی است

بدون مارک = ترخیص استاندارد

C3 = ترخیص کالا از گمرک بالاتر از استاندارد بین المللی است

C4 = ترخیص کالا از گمرک C3 بیشتر است

چگونه می توانم نوع بلبرینگ مورد استفاده ام را مشخص کنم؟

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند ، بنابراین چگونه تعیین می کنید از کدام یک استفاده کنید؟ در اینجا مت مک کارماک، مهندس برنامه های کاربردی شرکت SKF در این باره به ما می آموزد. در اینجا ، او به طور خاص به اصول اولیه روند انتخاب بلبرینگ می پردازد.

وقتی 40 نوع بلبرینگ مختلف وجود دارد که تازه در واقع این چهل نوع فقط خانواده های اصلی هستند، و بعد از آن در این 40 نوع بلبرینگ باید به دنبال انواع زیر خانواده و اندازه های متفاوت هر یک بگردید، شما می توانید صدها هزار بلبرینگ مختلف را انتخاب کنید. و این فقط بخش کوچکی از آنچه در بازار است می باشد. با این تنوع زیاد برای مشتری ها خیلی نگران کننده است که دقیقا کدام بلبرینگ را باید انتخاب کنند؟!

آیا قرار است بلبرینگ بار زیادی را تحمل کند؟ اگر پاسخ مثبت است باز هم سوال پیش می آید که این بار را در چه سرعتی باید تحمل کند ؟ طبیعی است که بین بلبرینگی که قرار است تنها چند دور در دقیقه بچرخد و بلبرینگی که قرار است هشتاد هزار دور در دقیقه بچرخد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد پس در هنگام انتخاب بلبرینگ یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود همین است.

بلبرینگ قرار است چه میزان آلودگی را تحمل کند؟ بلبرینگی که در ماشین آلات مربوط به صنایع غذایی به کار می رود طبیعتا باید خیلی خوب عایق شده باشد مثلا در چرخه های شستشوی مواد غذایی شوینده ها و مواد ضد باکتری می توانند به راحتی وارد بلبرینگ شده به روان کننده آسیب زده و باعث خرابی و زنگ زدگی بلبرینگ شوند. در خودرو بلبرینگ چرخ ها بر روی سطح انواع جاده ها می توانند در شرایط متفاوتی قرار بگیرند. مثلا با آب در هنگام بارندگی با نمک بر روی جاده های یخ زده با ذرات ریز شن و خاک و ماسه در جاده های خاکی بنابراین باید برای هر یک از آنها آماده شده باشند. آب یکی از ترکیباتی است که می تواند وارد بلبرینگ شده و باعث زنگ زدگی و از آن مهم تر از بین رفتن روان کننده شود، در واقع آب با روان کننده یا همان گریس ترکیب شده و تاثیر آن را کم می کند یا ز بین می برد.

انواع بلبرین

بلبرینگ باید چقدر دقیق باشد؟ اگر وارد چرخ دستی مرکز خرید شود ، نیازی به بلبرینگ دقیقی نداریم. و یک بلبرینگ ارزان قیمت کافی است اما در یک دستگاه CNC نیاز به دقت بالاتری هست،اگر به رباط هایی که در اتاق عمل استفاده می شوند فکر کنید متوجه حساس بودن میزان دقت بلبرینگ می شوید.

بلبرینگ باید چه اندازه ای داشته باشد؟ اگر وارد مطب دندانپزشکی شویم و به دستگاه هایی که همه مان حداقل یکبار در عمرمان با آنها سر و کار داشتیم نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که درون هر یک باید بلبرینگ بسیار کوچکی وجود داشته باشد.خوب است بدانیم که اندازه بلبرینگ هایی که در لوازم دندانپزشکی استفاده شده به اندازه یک دانه عدس و یا حتی کوچکتر است اما بلبرینگ هایی که در توربین بادی استفاده می شود می تواند قطر چندین متری داشته باشد.

بلبرینگ باید چه دمایی را تحمل کند؟ نیاز است بلبرینگ ما در چه دمایی کار کند؟ آیا قرار است در یک سکوی حفاری دریایی در آلاسکا واقع شود که باید در منفی 50 درجه فارنهایت کار کند؟ یا در دستگاه حفاری در کویر لوت ایران؟ میزان دما به همین اندازه ای که می بینید قابل تغییر است و قطعه ای مانند بلبرینگ باید توانایی کار در تمامی دماهای قابل تصور را داشته باشد.

در آخر بلبرینگ باید چه طول عمری داشته باشد ؟ طبیعی است برای کاهش هزینه ها همه به دنبال بلبرینگ با طول عمر بالا هستیم، عوامل زیادی در افزایش طول عمر بیرینگ ها تاثیر گذار هستند که قبل تر به آنها اشاره کرده ایم. در هنگام خرید انواع بلبرینگ مثل بلبرینگ چرخ نیازمند این هستیم که به ضمانت بلبرینگ ها توجه کنیم مثلا بلبرینگی مانند بلبرینگ سون استار که نمایندگی رسمی آن در اختیار مرکز بلبرینگ است دو سال ضمانت دارد و همین عدد نشان دهنده کیفیت بالا و طول عمر قطعه مورد نظر است.

اینها همه مواردی است که ما به عنوان مهندس برنامه کاربردی در مورد آنها فکر می کنیم. این به هیچ وجه لیست کاملی از عوامل مختلف تأثیرگذار در انتخاب نیست ، اما می توان گفت این لیست به مهم ترین عوامل تاثیر گذار در روند انتخاب اشاره کرده است، بسیاری از عوامل موثر در انتخاب بلبرینگ شکل تخصصی و فنی به خود می گیرد، مثلا اینکه بلبرینگ چه میزان بار را قرار است تحمل کند و این بارها شعاعی یا محوری هستند؟!

با توجه به مواردی که در لیست آمده شما انتخاب بهتر و راحت تری می توانید داشته باشید.

فرآیند انتخاب بلبرینگ کاملاً پیچیده است ، و این یکی از دلایلی است که همیشه مشورت با مهندسین برنامه های کاربردی یا مشاوران فروشگاه های بلبرینگ خوب است. در هنگام انتخاب بلبرینگ مناسب خوب است تا مشاور سایت فروش آنلاین بلبرینگ ارتباط بگیرید تا متناسب با شرایط و توانایی مالی تان بلبرینگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در اینجا با ذکر یک مثال شما را با موضوع انتخاب ببرینگ مناسب بیشتر آشنا می کنیم به عنوان مثال در بعضی وسایل ما نیاز به کاهش نویز و لرزش داریم مانند:

آسانسور و پله برقی

فن و هود

تجهیزات نساجی

برداشت محصولات کشاورزی

بلبرینگ کشاورزی

در این مورد بلبرینگ های خود تنظیم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند چرا که عملکرد خوبی در سرعت های بالا دارند و در این سرعت ها اصطکاک کمتری دارند در نتیجه کم شدن اصطکاک، گرما نیز کمتر می شود و همین مسئله باعث بالا رفتن دوام بلبرینگ خواهد شد.

در آخر باز بر می گردیم به بلبرینگ چرخ تا اینجا فهمیدیم که چه عواملی در دوام آن موثر است و چه مواردی باعث ایجاد مشکل در بلبرینگ چرخ خواهد شد خیلی از این موارد دست خود ماست اینکه چقدر درست رانندگی کنیم در کجا و با چه سرعتی رانندگی کنیم، چک کردن مرتب ماشین به ما کمک می کند از صدمات بیشتر به قطعات و لوازم خودرو جلوگیری کنیم. به روز نگه داشتن اطلاعاتمان در رابطه با مسائل فنی خودرو نیز با اهمیت است، برای این منظور استفاده از یک مجله فنی خوب انتخاب مناسبی است.

تحمل بلبرینگ چرخ های خودرو چقدر است؟

طول واقعی تحمل یک چرخ بستگی به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کارکرد آن دارد. درون هر وسیله ای که می چرخد یک بلبرینگ وجود دارد، برای همین است که تحمل چرخ ماشین را به بلبرینگ آن ربط می دهیم.

در واقع بلبرینگ های چرخ خودرو کل وزن آن را با خود حمل می کنند بنابراین بسیار آسیب پذیر و در عین حال قطعات مهمی برای خودرو هستند.

بلبرینگ چرخ

چرا بلبرینگ چرخ دچار مشکل می شود؟

دلایل اصلی عدم موفقیت بلبرینگ چرخ عبارتند از:

نصب خطا : ضربه نامناسب ابزارهایی مانند چکش یا آچار می توانند باعث آسیب به قسمت بیرونی یا داخلی بلبرینگ چرخ شوند و باعث خراب شدن زودرس چرخ شود. همچنین استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ و مهره، قطعات چرخشی ، پین اسپلیت ، مهر و موم و ... به جای تعویض آنها با وسایل جدید می تواند باعث شود که بلبرینگ چرخ در شرایط غیر طبیعی یا ناایمن کار کند ، باعث افزایش ساییدگی می شود و در نهایت تصادف در رانندگی!

صدمه یا ضربه بر اثر کیفیت پایین جاده : وقتی موقع رانندگی در یک چاله می افتید یا زمانی که با سرعت زیاد رانندگی می کنید یا ضربه بر اثر اصابت سنگ و کلوخ سطح جاده می تواند به بلبرینگ چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.

صدمه و ضربه بر اثر تصادف: اگر شما به تازگی تصادفی در ناحیه چرخ های اتوموبیل خود داشتید بدانید که حتما بلبرینگ های چرخ شما نیز آسیب دیده و باید آنها را به یک مکانیک خوب نشان دهید تا از آسیب احتمالی بیشتر به آنها و همچنین چرخ ها جلوگیری کند.

کیفیت پایین بلبرینگ چرخ: بلبرینگ چرخ به طور مداوم تحت فشار زیادی قرار دارد. بلبرینگ های چرخ ساخته شده از مواد با کیفیت پایین می توانند مقاومت به گرمای ضعیفی داشته باشند و در نتیجه سایش زودرس و خرابی ایجاد می شود. به خصوص اینکه به خودی خود بلبرینگ چرخ به خصوص در فصول گرم سال در موقعیتی با دمای بالاتر از حد معمول قرار می گیرد. خرید از یک مغازه لوازم یدکی قابل اعتماد یا از آن بهتر خرید از یک فروشگاه آنلاین بلبرینگ راهی است که می تواند از قرار گرفتن یک بلبرینگ بی کیفیت در چرخ ماشین شما جلوگیری کند.

شرایط رانندگی: رانندگی در آب عمیق یا گل و لای می تواند باعث خراب شدن بلبرینگ چرخ شما شود. آب ، گل و لای آلودگی های دیگر مانند گرد و غبار یا نمک می تواند از مهر و موم عبور کرده و وارد یاتاقان شود ، گریس را آلوده کرده و یاتاقان را از بین ببرد و باعث خوردگی و زنگ زدگی بلبرینگ چرخ شود.

تغییراتی که در خودرو انجام می شود: تعبیه رینگ های بزرگتر یا عریض ، تغییر اندازه لاستیک ها ، کمک فنرهای محکم تر و متفاوت باعث بارهای بیشتری روی بلبرینگ چرخ شده و باعث تسریع در سایش می شوند. چسباندن لاستیک به رینگ ، تغییر کمک فنر و فنرهایی که توسط سازنده خودرو مشخص شده است تا حداقل تاثیر را بر طول عمر بلبرینگ چرخ بگذارد، همه این تغییرات می توانند تاثیرات منفی روی یاتاقان چرخ بگذارند.

علائم بلبرینگ چرخ خراب چیست؟

علائم بلبرینگ چرخ خراب شامل موارد زیر است:

  • سر و صدایی که با شتاب یا با چرخیدن وسیله نقلیه افزایش می یابد. شایع ترین و اغلب مشخص ترین علامت همراه با بلبرینگ چرخ خراب سر و صدای ناشی از چرخ یا ناحیه تایر وسیله نقلیه در حال حرکت است. ممکن است این مسئله را با جای سر و صدای موتور اشتباه کنید ، اما وقتی از نزدیک گوش می دهید احتمال دارد که با شتاب گیری وسیله نقلیه بلندتر شود.
  • صدای بلند در هنگام حرکت وسیله نقلیه.
  • سر و صدا در هنگام رانندگی بر روی سطح جاده ناهموار.
  • سست بودن و بازی بیش از حد فرمان: لرزش فرمان که با سرعت خودرو یا با چرخیدن وسیله نقلیه تغییر می کند.
  • نقص ABS: مشکلات سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در بلبرینگ چرخ یکپارچه شده است.

رانندگی با بلبرینگ چرخ مشکل دار چه خطراتی دارد؟

بهتر است از رانندگی با بلبرینگ فرسوده برای هر مدت زمان خودداری کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، بلبرینگ چرخ برای اتصال چرخ به اتومبیل شما ضروری است و هرگونه ضعف در این اتصال می تواند عواقب شدیدی برای محور و فرمان شما و همچنین برای ایمنی شما داشته باشد. مثلا ممکن است در سرعت بالا چرخ در برود یا چرخش فرمان از کنترل شما خارج شود، هر چند امروزه سازندگان خودرو به ایمنی اهمیت زیادی می دهند اما توجه شما نیز به قطعات خراب خودرو مهم است. اگر برایتان سخت است که به صورت حضوری به دنبال قطعاتی همچون بلبرینگ باشید بهتر است فروشگاه های آنلاین مانند فروشگاه آنلاین بلبرینگ مرکز را امتحان کنید و بلبرینگ مورد نیازتان را در هر نقطه از ایران که هستید جلوی درب منزل تحویل بگیرید.

گریس کاری بلبرینگ ها

گریس کاری بلبرینگ

هنگامی که ذرات جامد با سختی بالا و ابعاد درشت وارد بلبرینگ می شود تبدیل به مواد ساینده می شوند. برای جلوگیری از آلودگی بلبرینگ ها توسط ذرات گرد و خاک یا شن در حین انجام عملیات روانکاری ، می توان از سه روش بسیار ساده و کم هزینه استفاده کرد:

  • استفاده از کلاه های پلاستیکی که در پین های گریس قرار گرفته باشد.
  • پین های گریس را به خوبی با فلپ تمیز کنید.
  • در حین و بعد از عملیات روانکاری همه چیز را به خوبی تمیز نگه دارید.

خوب است در اینجا کمی در رابطه با گریس صحبت کنیم

  • گریس روانکار بلبرینگ هاست و از ایجاد اصطکاک در آنها جلوگیری می کند.
  • ماده ای که در دمای محیط جامد و یا نیمه جامد است، کاربرد آن برای مواقعی است که می خواهیم تعداد دفعات روانکاری را کاهش دهیم زیرا دسترسی به قطعه مورد نظرمان چندان آسان نیست.
  • علاوه بر این گریس ها نسبت به روغن ها مقرون به صرفه هستند گرچه مانند آنها خاصیت خنک کنندگی یا تمیز کنندگی ندارند.
  • در بلبرینگ چرخ گریس ها از عوامل جلوگیری کننده ورود گرد و خاک به آن هستند.

چند اشتباه رایج در گریس کاری بلبرینگ چرخ

داشتن برنامه زمانبندی: بله درست است اینکه شما در یک تاریخ معین و پس از گذشت مدت زمان معلوم گریس بلبرینگ چرختان را تغییر دهید یا به آن موادی اضافه کنید کاملا اشتباه است تا زمانی که گریس کار خودش را می کند و بلبرینگ بدون سایش مشغول چرخش است دیگر نیازی به گریس کاری مجدد نیست.

اضافه کردن بیش از حد یا کمتر از حد گریس: اگر بیش از حد گریس به بلبرینگ بزنیم باعث افزایش فشار داخل قطعه و در پی آن افزایش گرما و بی اثر کردن گریس به عنوان روان کننده می شود زیرا گرمای بیش از حد باعث جدا شدن اجزای گریس می شود. بنابراین باید با دقت و توجه زیاد گریس اضافه شود اگر کمتر از حد مورد نیاز باشد نیز سایش و افزایش اصطکاک و در پی آن از بین رفتن بلبرینگ را در پی خواهد داشت.

اتکا به صدای شنیده شده از قطعه نیاز مند روانکار با گوش: خطای انسانی آن چیزی است که پای تکنولوژی را به همه عرصه ها باز کرده است. اغلب اوقات مکانیک ها با شنیدن صدای انواع اجزا و قطعات ماشین پی به نقص آنها خواهند برد اما در رابطه با نیاز قطعات به روغن کاری و گریس کاری شرایط کمی حساس تر می شود چرا که گوش ما ممکن است متوجه خیلی از صداها نشود و نتواند تشخیص دهد که در حال حاضر دستگاه ما نیاز به روانکار دارد یا خیر، امروزه استفاده از دستگاه های سونوگرافی باعث شده که مکانیک ها بتوانند بسیاری از عیوب ماشین ها را تشخیص دهند دستگاه های سونوگرافی با دریافت صدای کار کردن بلبرینگ ها یا قطعات دیگر و اندازه گیری آنها بر حسب دسیبل (اگر مایل به آشنایی به واحد های اندازه گیری هستید مقاله اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ را مطالعه کنید) تشخیص دهند که وضعیت دستگاه یا قطعه مورد نظر به چه شکل است، تکنولوژی که به کمک انسان آماده تا از خطاهای او کم کند.در هر صورت به جای داشتن تقویمی که در آن هر چند وقت یکبار تصمیم می گیرید تا گریس و روغن قطعات را تغییر دهید بهتر است تقویمی داشته باشید که هر بار خودرو خود را سونوگرافی می کنید تا جلوی آسیب های جدی را بگیرید.

سونوگرافی خودرو

اضافه کردن گریس جدید به بلبرینگ چرخ بدون تمیزکاری: تمیز کردن بلبرینگ و زدودن گریس قبلی کار بسیار اشتباهی است مواد سختی که از گریس قبلی باقی مانده همچنین گرد و خاکی که به داخل بلبرینگ نفوذ کرده با ورود روان کننده جدید شروع به حرکت در بین اجزاء بلبرینگ می کنند مانند کوه یخی که با گرم شدن هوا شروع به حرکت بر سطح آب می کند و می تواند بسیار خطرناک باشد، این اجزاء سخت که قبلا به قسمت های مختلف بلبرینگ چسبیده بودند حالا با حرکت خود باعث ایجاد سایش شدید و اصطکاک بیشتر در بلبرینگ شده و آن را از بین می برند، بنابراین تمیزکاری قبل از اضافه کردن گریس را نباید فراموش کرد.

تمیز کردن بلبرینگ

تعویض بلبرینگ چرخ خود را به یک مکانیک ماهر بسپارید

برای آشنایی با مهارت هایی که یک مکانیک خوب باید داشته باشد مقاله در شغل مکانیکی چه مهارت هایی لازم است را مطالعه کنید.

علیرغم اینکه نصب بلبرینگ های چرخ خودروهای مدرن نسبت به نسل های قبل راحت تر است ، اما نصب صحیح ، استفاده از ابزارهای مناسب و رعایت مقادیر گشتاور مشخص شده برای عملکرد حداکثر ، دوام و ایمنی هنوز ضروری است. بنابراین ، ما توصیه می کنیم یاتاقان های چرخ خود را از طریق مکانیک حرفه ای که مهارت و ابزار لازم برای انجام کار را دارد ، نصب کنید.

تعویض بلبرینگ

قطعات جایگزین با کیفیت

هنگام تعویض بلبرینگ های چرخ خودرو خود استفاده از قطعات با کیفیت ضروری است. از طریق یک فروشگاه اینترنتی بلبرینگ که طیف کاملی از انواع بلبرینگ ها را دارد یا نمایندگی برندهایی مانند نمایندگی سون استار یا skf می توانید بلبرینگ های با کیفیت عالی ، بلبرینگ های ماندگار و آسان نصب را تهیه کنید بلبرینگ هایی که از استاندارد های لازم برخوردارند و از لحاظ مهندسی ، ساخت ، آزمایش و تأیید مطابق با این استاندارد ها می باشند.

در سایت مرکز فروش بلبرینگ می توانید به جستجوی انواع محصولات و قطعاتی همچون بلبرینگ در اندازه های مختلف بپردازید.

نکات فنی درباره بلبرینگ های چرخ را بدانید:

محتوای موجود در این مقاله فقط برای اهداف اطلاع رسانی است و شما باید از مشاوره حرفه ای از یک تکنسین یا مکانیک معتبر، بهره ببرید. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در رابطه با هر یک از مباحث تحت پوشش در اینجا دارید ، شما را تشویق می کنیم تا با یک تکنسین یا مکانیک مجرب مشورت کنید.

همچنین در هنگام خرید از یک مغازه لوازم یدکی یا فروشگاه اینترنتی بلبرینگ مشورت با مشاوران زبده می تواند راهگشا باشد، اگر بلبرینگ خودرو شما دچار مشکل شد و قابل تعمیر نبود باید آن را تعویض کنید اما سوال اینجاست که دقیقا چه بلبرینگی را خریداری کنید؟!

سریعترین راه برای تعیین اینکه کدام بلبرینگ مورد نیاز شماست ، استفاده از شماره مرجع یا شماره فنی بلبرینگ است.

اکثر بلبرینگ ها دارای شماره های مرجع یا شماره فنی هستند که روی خود بلبرینگ حک شده اند ، اما این موارد اغلب با گذشت زمان از بین می روند و بنابراین ممکن است لازم باشد که بلبرینگ خود را اندازه گیری کنید.

اندازه گیری بلبرینگ ها

برای تعیین نوع صحیح بلبرینگ ، گاهی اوقات اندازه گیری بلبرینگ لازم است. شما می توانید برای اندازه گیری بلبرینگ چرخ خودرو خود یا هر بلبرینگ دیگر از خط کش استفاده کنید. همه بلبرینگ ها دارای عرض ، قطر داخلی و قطر بیرونی هستند. هنگامی که اندازه گیری انجام شد می توانید از طریق وارد کردن ابعاد بلبرینگ خود در سایت مرکز بلبرینگ نوع آن را مشخص کنید. برای آشنایی بیشتر با چگونگی اندازه گیری بلبرینگ ها مقاله اندازه گیری بلبرینگ و جدول ابعاد بلبرینگ را مطالعه کنید.

سه نوع اصلی بلبرینگ وجود دارد : بلبرینگ غلتکی ، بلبرینگ توپی یا بلبرینگ سوزنی. تفاوت بین این یاتاقان ها در زیر شرح داده شده است.

به عنوان مثال، قطر داخل: 25 میلی متر؛ قطر خارج: 52 میلی متر؛ عرض: 15 میلی متر - نوع بلبرینگ: 6205

هنگامی که بلبرینگ مورد نیاز خود را بر اساس اندازه بدانید ، می توانید گزینه های دیگری را انتخاب کنید:

یاتاقان دارای مهر و موم هر دو طرفه و این با پسوند مشخص می شود:

ZZ یا 2Z = 2 Metal Shield

2RS1 یا 2RSR یا DDU = 2 مهر و موم لاستیکی

علاوه بر این ، یاتاقان ها نیز دارای ارزش ترخیص هستند:

C2 = ترخیص کالا از گمرک کمتر از استاندارد بین المللی است

بدون مارک = ترخیص استاندارد

C3 = ترخیص کالا از گمرک بالاتر از استاندارد بین المللی است

C4 = ترخیص کالا از گمرک C3 بیشتر است

چگونه می توانم نوع بلبرینگ مورد استفاده ام را مشخص کنم؟

بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند ، بنابراین چگونه تعیین می کنید از کدام یک استفاده کنید؟ در اینجا مت مک کارماک، مهندس برنامه های کاربردی شرکت SKF در این باره به ما می آموزد. در اینجا ، او به طور خاص به اصول اولیه روند انتخاب بلبرینگ می پردازد.

وقتی 40 نوع بلبرینگ مختلف وجود دارد که تازه در واقع این چهل نوع فقط خانواده های اصلی هستند، و بعد از آن در این 40 نوع بلبرینگ باید به دنبال انواع زیر خانواده و اندازه های متفاوت هر یک بگردید، شما می توانید صدها هزار بلبرینگ مختلف را انتخاب کنید. و این فقط بخش کوچکی از آنچه در بازار است می باشد. با این تنوع زیاد برای مشتری ها خیلی نگران کننده است که دقیقا کدام بلبرینگ را باید انتخاب کنند؟!

آیا قرار است بلبرینگ بار زیادی را تحمل کند؟ اگر پاسخ مثبت است باز هم سوال پیش می آید که این بار را در چه سرعتی باید تحمل کند ؟ طبیعی است که بین بلبرینگی که قرار است تنها چند دور در دقیقه بچرخد و بلبرینگی که قرار است هشتاد هزار دور در دقیقه بچرخد تفاوت بسیار زیادی وجود دارد پس در هنگام انتخاب بلبرینگ یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود همین است.

بلبرینگ قرار است چه میزان آلودگی را تحمل کند؟ بلبرینگی که در ماشین آلات مربوط به صنایع غذایی به کار می رود طبیعتا باید خیلی خوب عایق شده باشد مثلا در چرخه های شستشوی مواد غذایی شوینده ها و مواد ضد باکتری می توانند به راحتی وارد بلبرینگ شده به روان کننده آسیب زده و باعث خرابی و زنگ زدگی بلبرینگ شوند. در خودرو بلبرینگ چرخ ها بر روی سطح انواع جاده ها می توانند در شرایط متفاوتی قرار بگیرند. مثلا با آب در هنگام بارندگی با نمک بر روی جاده های یخ زده با ذرات ریز شن و خاک و ماسه در جاده های خاکی بنابراین باید برای هر یک از آنها آماده شده باشند. آب یکی از ترکیباتی است که می تواند وارد بلبرینگ شده و باعث زنگ زدگی و از آن مهم تر از بین رفتن روان کننده شود، در واقع آب با روان کننده یا همان گریس ترکیب شده و تاثیر آن را کم می کند یا ز بین می برد.

انواع بلبرین

بلبرینگ باید چقدر دقیق باشد؟ اگر وارد چرخ دستی مرکز خرید شود ، نیازی به بلبرینگ دقیقی نداریم. و یک بلبرینگ ارزان قیمت کافی است اما در یک دستگاه CNC نیاز به دقت بالاتری هست،اگر به رباط هایی که در اتاق عمل استفاده می شوند فکر کنید متوجه حساس بودن میزان دقت بلبرینگ می شوید.

بلبرینگ باید چه اندازه ای داشته باشد؟ اگر وارد مطب دندانپزشکی شویم و به دستگاه هایی که همه مان حداقل یکبار در عمرمان با آنها سر و کار داشتیم نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که درون هر یک باید بلبرینگ بسیار کوچکی وجود داشته باشد.خوب است بدانیم که اندازه بلبرینگ هایی که در لوازم دندانپزشکی استفاده شده به اندازه یک دانه عدس و یا حتی کوچکتر است اما بلبرینگ هایی که در توربین بادی استفاده می شود می تواند قطر چندین متری داشته باشد.

بلبرینگ باید چه دمایی را تحمل کند؟ نیاز است بلبرینگ ما در چه دمایی کار کند؟ آیا قرار است در یک سکوی حفاری دریایی در آلاسکا واقع شود که باید در منفی 50 درجه فارنهایت کار کند؟ یا در دستگاه حفاری در کویر لوت ایران؟ میزان دما به همین اندازه ای که می بینید قابل تغییر است و قطعه ای مانند بلبرینگ باید توانایی کار در تمامی دماهای قابل تصور را داشته باشد.

در آخر بلبرینگ باید چه طول عمری داشته باشد ؟ طبیعی است برای کاهش هزینه ها همه به دنبال بلبرینگ با طول عمر بالا هستیم، عوامل زیادی در افزایش طول عمر بیرینگ ها تاثیر گذار هستند که قبل تر به آنها اشاره کرده ایم. در هنگام خرید انواع بلبرینگ مثل بلبرینگ چرخ نیازمند این هستیم که به ضمانت بلبرینگ ها توجه کنیم مثلا بلبرینگی مانند بلبرینگ سون استار که نمایندگی رسمی آن در اختیار مرکز بلبرینگ است دو سال ضمانت دارد و همین عدد نشان دهنده کیفیت بالا و طول عمر قطعه مورد نظر است.

اینها همه مواردی است که ما به عنوان مهندس برنامه کاربردی در مورد آنها فکر می کنیم. این به هیچ وجه لیست کاملی از عوامل مختلف تأثیرگذار در انتخاب نیست ، اما می توان گفت این لیست به مهم ترین عوامل تاثیر گذار در روند انتخاب اشاره کرده است، بسیاری از عوامل موثر در انتخاب بلبرینگ شکل تخصصی و فنی به خود می گیرد، مثلا اینکه بلبرینگ چه میزان بار را قرار است تحمل کند و این بارها شعاعی یا محوری هستند؟!

با توجه به مواردی که در لیست آمده شما انتخاب بهتر و راحت تری می توانید داشته باشید.

فرآیند انتخاب بلبرینگ کاملاً پیچیده است ، و این یکی از دلایلی است که همیشه مشورت با مهندسین برنامه های کاربردی یا مشاوران فروشگاه های بلبرینگ خوب است. در هنگام انتخاب بلبرینگ مناسب خوب است تا مشاور سایت فروش آنلاین بلبرینگ ارتباط بگیرید تا متناسب با شرایط و توانایی مالی تان بلبرینگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در اینجا با ذکر یک مثال شما را با موضوع انتخاب ببرینگ مناسب بیشتر آشنا می کنیم به عنوان مثال در بعضی وسایل ما نیاز به کاهش نویز و لرزش داریم مانند:

آسانسور و پله برقی

فن و هود

تجهیزات نساجی

برداشت محصولات کشاورزی

بلبرینگ کشاورزی

در این مورد بلبرینگ های خود تنظیم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند چرا که عملکرد خوبی در سرعت های بالا دارند و در این سرعت ها اصطکاک کمتری دارند در نتیجه کم شدن اصطکاک، گرما نیز کمتر می شود و همین مسئله باعث بالا رفتن دوام بلبرینگ خواهد شد.

در آخر باز بر می گردیم به بلبرینگ چرخ تا اینجا فهمیدیم که چه عواملی در دوام آن موثر است و چه مواردی باعث ایجاد مشکل در بلبرینگ چرخ خواهد شد خیلی از این موارد دست خود ماست اینکه چقدر درست رانندگی کنیم در کجا و با چه سرعتی رانندگی کنیم، چک کردن مرتب ماشین به ما کمک می کند از صدمات بیشتر به قطعات و لوازم خودرو جلوگیری کنیم. به روز نگه داشتن اطلاعاتمان در رابطه با مسائل فنی خودرو نیز با اهمیت است، برای این منظور استفاده از یک مجله فنی خوب انتخاب مناسبی است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 150
  • بازدید کلی : 2078
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه